Tankesmedjan RaljeRA

Har nån någonsin varit sexuell? Modern sexualitet utifrån Latour

we have never been modern

En av de saker som kännetecknar den så kallade moderna människan, med sin tro på rationalitet och vetenskap, är den ständiga förädlingen av all kunskap i två rena former. Å ena sidan har vi naturliga faktum, å andra sidan har vi sociala fenomen. Däremellan har dock inget fått finnas, inga blandningar eller otydligheter har kunnat tillåtas. Detta förklarar Bruno Latour i We have never been modern. Resonemanget kretsar främst kring vetenskaplig förståelse men det är talande även för mer vardaglig förståelse av till exempel sexualitet.

De moderna människorna har levererat en serie kritiska insikter. För det första är naturen en högre stående kraft, styrd av lagar som människor inte kan påverka. Detta kallar Latour naturens transcendens. När Suzanne Sexeducator citerar barns medfödda sexualitet för att visa att sexualmoralister inte vinner något på att mörklägga det sexuella rör det sig om just den här typen av modern kritik. Sexualiteten är ett naturligt faktum som vi måste förhålla oss till och vi kan som mest påverka det på ytan. Samma moderna insikt genomsyrar även biologistiska tolkningar av medfödda köttsliga begär. Naturens lagar finns där vad vi än gör, hur vi än agerar.

Men andra moderna människor levererar en motsatt kritik, som utgår från hur samhället reglerar vad som är möjligt för oss. Det må vara vi som har skapat samhället men det är ändå större än någon av oss, och dess lagar är transcendenta. Feministiskt färgad oro över sexualiseringen av samhället lutar sig många gånger på den här formen av kritik. Det är samhällets krafter, den övergripande strukturen, som skapar det sexuella. Sexualiteten är en samhällelig konstruktion som vi inte har makt över. Mot detta vänder sig ytterligare en kritik. Nej, samhället är inte transcendent, för vi är alla fria att konstruera vår egen sexualitet. Det finns inga sociala strukturer som är fullständigt bindande. En kritik som lägger grunden för en sexpositiv inställning. Men för båda dessa perspektiv är det rent sociala processer som lägger grunden för det sexuella.

Mellan de rena naturliga fakta som ibland tycks styra världen, och de rent sociala fenomen som ibland verkar vara vår organiserande princip, finns det väldiga nätverket av relationer mellan ting. Den där brinnande känslan, det där suget efter närhet, att känna hud mot hud – det är inte helt lätt att separera i naturliga och sociala komponenter. Det är så mycket som samtidigt påverkar dig innan du överrumplas av den känslan. Dunklet som har lagt sig i lägenheten, musiken som spelar i bakgrunden. Kudden bakom din rygg, som du just lutade dig mot i soffan, har en kylig strävhet mot din nakna armbåge som på en gång gör dig vaken och får dig att slappna av. Och där, just där, sköljer någon form av begär genom dig. Vilket av alla dessa intryck är det som styr? Är det kudden bakom ryggen eller doften av hud när en mjuk rörelse för er alldeles nära för en stund? Talar vi om en uppbyggnad, till en början omärklig, därefter alltmer påtaglig, eller är det bara ett plötsligt uppblossande av längtan just när tiden är precis rätt?

En röra av sådant slag kan inte den moderna människan förslå. Nej, allt måste steg för steg renodlas tills de naturliga och de sociala polerna hålls avskilda. Det väldiga samhällets tänkare har en förklaring: rörelsemönstren och den nakna huden har under din livstid arbetats in genom förebilder, reklam och filmestetik. Retningen kommer för att samhället har etsat fast den här bilden i dig. Uppbyggnad eller inte spelar inte så stor roll. Du har lärt dig att just i detta ögonblick ska du reagera på objektet för dina begär. I en första analys finns ännu de övriga objekten i rummet kvar som ett slags stämningsbakgrund för de sexuella begären. Men om vi bara renodlar analysen lite mer så blir de irrelevanta. Istället framträder den samhälleliga sexualiteten inför vår blick.

Svaret kommer snabbt från de som hävdar den mänskliga friheten. Det är vi som bygger samhället och vi kan styra över vilka signaler vi ska uppfatta som sexuella. Chansen är större att föremålen runt omkring dig här får ett erkännande, men mest är de redskap för den mänskliga viljan som i slutändan styr allt. För genom att arrangera stämningen på ett annat sätt kan du reglera din egen begärsutveckling. Det finns inget givet här. Förutom det faktum att vi möblerar våra rum utifrån våra begär, och att föremålen vi använder är laddade enbart av sociala värden. Kulturella inskriptioner.

Men förespråkarna för den enväldiga naturen tar genast till orda: sexualiteten kan förstås genom att analysera de naturliga begär som genomsyrar situationen. Laddningen i rummet kommer av begär som alltid har funnits där i den mänskliga arten. En första analys rensar ut det mest uppenbart irrelevanta i miljön men en fullständig förståelse för det sexuella kan rensa undan allt som inte är direkt grundat i din egen sexuella natur.

Mänsklig natur eller mänsklig socialitet. Vad alla dessa moderna perspektiv har gemensamt är att föremålen som du agerar med blir irrelevanta för din egen sexuella essens. Det är här vi måste göra åtskillnad mellan sexualitet och begär, mellan sexualitet och njutningar. För sexualiteten handlar om de renodlade formerna som kommer när vi tror att vi är moderna. Det handlar aldrig om själva den njutning som du faktiskt upplever. För den väldiga naturens vänner är kudden som retar din armbåge förmodligen irrelevant medan samhällets teoretiker möjligen ser den som laddad med kulturella värden. Men den är aldrig relevant i sig själv. Samma sak händer med det hjärta som slår intill dig i en mjuk omfamning. Antingen handlar sexualiteten om sociala mönster för intimitet eller om naturliga begär som blossar upp. Men varken kuddens struktur eller hjärtslagens rytm kan tillåtas ha för stor inverkan på förståelsen av det sexuella.

Den moderna människan måste renodla sig själv och sin egen sexualitet, om och om igen. Alla intryck antyder nämligen ständigt att världen är mer komplex. En lukt som är för kvav blockerar plötsligt din uppblossande längtan, tåget som passerar utanför får dig att vibrera, vilket istället plötsligt väcker känslor i din kropp. De moderna samhällstolkarna kan möjligen fånga tåget i sin analys genom att hävda att du är tågsexuell eller att du har en tågfetisch, medan naturkraftens förespråkare möjligen kan hävda att vibrationerna aktiverar jakt- eller stridsimpulser. Antingen måste det verkliga tåget med sina vibrationer reducerats till en sexuell kraft på naturens eller samhällets planhalva, eller så måste det förklaras bort som en irrelevant detalj. Allt för att din sexualitet ska handla om dig själv som naturligt objekt eller socialt subjekt. Ingenting får vara relevant, utom din egen nästan spirituella sexualkraft.

Faktum är att ingen någonsin egentligen har varit sexuell i den bemärkelse som vi använder ordet. Nog finns där både begär och njutningar, men sexuella blir de endast genom att vi rensar undan alla föremål som är relevanta för vad vi egentligen känner. Doften av hud sätter inte bara igång socialt reglerade associationer, och är heller inte bara en essens formulerad i termer av feromoner. Den sätter också igång en ytterst konkret serie reaktioner som handlar om just doft, och som inte går att reducera till några rena former. Särskilt inte när den blandas upp med lukten av nyklippt gräs utanför det öppna fönstret, eller nybakta kakor från köket.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

Information

This entry was posted on 3 maj, 2015 by in Uncategorized and tagged .

Navigation

Ange din e-postadress för att följa denna blogg och få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Twitter

@raljera på twitter
Follow Tankesmedjan RaljeRA on WordPress.com
%d bloggare gillar detta: